Ankerbøjer

Der udlægges to slags turbøjer/ankerbøjer ved Kerteminde. Kerteminde Sejlklub som udlægger egne bøjer samt bøjer på vegne af Dansk Sejlunion og Danske Tursejlere.

Kortet viser positioner. Download PDF udgave til udskrift ⇓  Keteminde-ankerbojer-og-sten-tekst

Keteminde-ankerbojer-og-sten-tekst

Download waypointlisten som ZIP-fil .  ⇓ anker-sten-pos-kertmindebugt

romso-sten-position-andreasen

Den pakkes-ud og indeholder en fil af type GPX (GPS udvekslingsformat) der kan importeres i mange kommercielle kort- og GPS-systemer (Garmin plotter og Homeport, Lowrance, Navionics, Google Maps/Earth osv)  og OpenCPN .

PS, På samme vis kan klubbens fase kapsejldasmærker hentes   ⇓ DH-faste-mark-2016

PS PS lidt om positionsangivelserne (se ⇒ geowiki)

Der bruges lidt forskellig tillempet udgave af den geocaching WGS84 notation der omtales i henvisningen. Tillempningen skyldes forskellige kilder og tegnsætsbegrænsninger, og det er nødvendigt at være opmærksom på om egen GPS bruger anden angivelse, især at der ikke forveksles med gradangivelser såsom HDDD° MM’ SS.s”

HDDD° MM.mmm’ kan således lidt tilfældigt være skrevet som HDDD.MM,mmmH eller DDD MM.mmm H og alle angivelser og deres brug skal ske med omtanke og er helt på egen risiko og ansvar.

KS-bøjer ved Hverringe og Lundsgaard

Sejklubben kan i sejladsperioden maj-oktober have udlagt bøjer som supplement til de DS-bøjer klubben udlægger. De er forbeholdt klubbens medlemmer (der skal føres KS-klubstander) og ligger på positionerne:

• 55.28,046N 10.41,625E (Hverringe)
  • 55.26,309N 10.41,363E (Lundsgaard)

Der ligger i samme område en sten indenfor 3m kurven (hvor det eneste der vides er at der kan være vilkårligt meget mindre vanddybde end 3 m). Den er på pos 55.28.398N 10.42.392E med cirka 1,5m  vand over stenen. Den ligger meget tæt på en af Tursejlernes ankerbøjer.

Og en anden nyttig warning er Ålerevet som ligger vest for 55.29.085N 10.45.050E (dvs mellem den position og land er der forventeligt under 1 m vand – og store sten).

Danske Tursejlere og DS turbøjer hos KS

DS har i samarbejde med Danske Tursejlere udlagt to bøjer ved Hverringe. Bøjerne er udlagt i sejlersæson som stort set er maj-oktober. De er placeret på positionerne:

• N 55.28,30 E 10.42,32
  • N 55.28,29 E 10.42,19

Bøjerne er gule med DT logo, og det kræves at man fører DT-stander eller DS-stander for at benytte bøjerne. Man må ligge ved bøjen i op til 24 timer, og flere må gerne ligge samtidig, som den først ankomne anviser. Total deplacement indtil 15 tons.

Status sommeren 2016: To KS-klubbøjer er udlagt, en ved Hverringe og en ved Lundsgaard. Danske Tursejlere og DS har udlagt to bøjer ved Hverringe samt tre ved Romsø..

Status sommeren 2015: udlægges i foråret på nye positioner. Bemærk at DS kun offentliggørt positioner via Iphone og Android apps (og ikke med Windows apps). Ovenstående kort skal derfor tages med forbehold.

Status sommeren 2014: der er kun bøjer ved Hverringe.

Status 2013: Udlægning af bøjerne var planlagt 3. maj 2013 sammen med de tre KS-bøjer. Men markeringsbøjerne var væk, og uden dem kan ankergrej ikke findes fra overfladen. Der søges en løsning (hjælp fra dykkerklubben eller udlægning af nyt ankergrej). Dykkerne har udlagt DS-bøjen ved Hverringe, men har definitivt opgivet at finde ankergrej ved Lundsgård. Markeringsbøjerne ved Romsø er også væk, og ingen DS bøjer udlagt der endnu.

Status 2012: Bøjer Hverringe og nordvest for Romsø blev ikke udlagt

DT turbøjer ved Kerteminde:

Danske tursejlere har i 2015 udlagt bøjer der må benyttes af alle. Tre af disse ligger ved Romsø og to ved Hverringe. Positioner kan findes via Danske Tursejlere der har et link til en PDF fil med oversigt.

Om Romsø

Et vigtigt og brugt formål med bøjerne er nem opankring ved Romsø som ikke har nogen lystasejler anløbsbro.

Læs mere om øen

Fredninger – se site