Vedtægter

December 2017
Vedtægter for KERTEMINDE SEJLKLUB

§ 1.
Klubbens navn er KERTEMINDE SEJLKLUB. Dens hjemsted er Kerteminde Kommune

§ 2.
Klubbens formål er at fremme interessen for og kendskabet til sejlsporten og dens forsvarlige udøvelse,
med vægt på juniorarbejdet.

§ 3.
Klubben er medlem af Dansk Sejlunion og er undergivet dennes love.

§4.
Som aktivt eller passivt medlem kan repræsentantskabet optage enhver, der er fyldt 18 år.
Desuden kan repræsentantskabet optage juridiske personer, herunder virksomheder,
skoler, institutioner og andre med CVRnr., som medlemmer.
Som aktivt eller passivt medlem i Ungdomsafdelingen kan repræsentantskabet optage enhver som
endnu ikke er fyldt 18 år.
Optagelse af umyndige som medlemmer af klubben kræver tillige samtykke fra forældre / værge.
Æresmedlemmer kan på repræsentantskabets forslag vælges af generalforsamlingen, hvis beslutning
herom kræver 2/3 majoritet af de fremmødte stemmeberettigede.
Spørgsmål om valg af æresmedlemmer kan ikke gøres til genstand for diskussion på
generalforsamlingen.

§5
Klubbens kontingent fastsættes af den ordinære generalforsamling i marts måned for et år ad gangen
med virkning fra den følgende 1. januar.
Repræsentantskabet fastsætter opkrævningsmetoder og terminer, og kan fastsætte lavere kontingent til
udvalgte grupper af medlemmerne.
Repræsentantskabet skal fastsætte kontingenter for juridiske personer efter individuel vurdering, dog
således, at intet juridisk personmedlemskab kan betale et mindre kontingent end det aktuelle
kontingent gældende for aktive medlemmer, som er fyldt 18 år.

§ 6.
Til gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftligt til klubben med mindst 14 dages varsel til udgangen af
en måned, og at det pågældende medlem har betalt sit kontingent til klubben frem til den dag, hvorfra
udmeldelsen har virkning.
Når et medlem er kommet i kontingentrestance udover 1 måned, kan repræsentantskabet med mindst
8 dages skriftligt varsel ekskludere vedkommende.

løvrigt kan repræsentantskabet ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning dertil.
Repræsentantskabets beslutning herom kræver dog, at mindst 2/3 af repræsentantskabets medlemmer
har stemt for eksklusionen.
Vedkommende medlem skal, inden repræsentantskabet træffer sin afgørelse, have haft lejlighed til at
fremføre sit forsvar og kan fordre spørgsmålet om eksklusion afgjort på den førstkommende
generalforsamling.
Endelig kan et medlem ekskluderes, når det efter forslag fra mindst 15 medlemmer vedtages på en
generalforsamling.
I alle tilfælde, hvor en eksklusion skal behandles på en generalforsamling, har vedkommende medlem
krav på at få meddelelse herom senest 3 døgn før generalforsamlingens afholdelse, ligesom
vedkommende har adgang til denne med ret til at forsvare sig.
Spørgsmålet om eksklusion skal optages som særskilt punkt på dagsordenen. Generalforsamlingens
beslutning om eksklusion kræver, at 2/3 af de tilstedeværende har stemt derfor.
Et medlem, der er ekskluderet i henhold til en generalforsamlingsbeslutning, kan kun optages som
medlem igen ved en ny generalforsamlingsbeslutning, der kræver samme majoritet som foreskrevet til
beslutning om eksklusion.
Ved udmeldelse eller eksklusion ydes ikke refusion for kontingent eller andre medlemsydelser.

§ 7.
Generalforsamlingen har med de indskrænkninger, som disse vedtægter foreskriver, den højeste
myndighed i alle klubbens anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år, i Kerteminde, i marts og november måned.
Indkaldelse til enhver generalforsamling skal ske med mindst 2 ugers varsel ved skriftlig meddelelse (for
eksempel meddelelse i klubbladet, på hjemmesiden og ved opslag i klubhuset).
Indkaldelsen skal indeholde dato, sted og klokkeslet for afholdelsen af generalforsamlingen.
Dagsorden skal meddeles på samme måde senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Forslag, der ønskes forelagt generalforsamlingen til vedtagelse, skal være repræsentantskabet i hænde
senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Repræsentantskabet skal informere klubbens medlemmer om indkomne forslag senest 4 dage før
generalforsamlingens afholdelse.
Sådanne forslag skal viderebringes skriftligt (f.eks. på hjemmesiden og ved opslag i klubhuset).
Alle aktive medlemmer over 16 år, som har været medlem af klubben de sidste 3 måneder før
generalforsamlingen, og som ikke har kontingentrestance, har stemmeret. Juridiske personer har ikke
stemmeret.
Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.

§ 8.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling i marts måned, skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Repræsentantskabets beretning for den forløbne periode.
3. Forelæggelse af regnskab for det forgående år til godkendelse.

4. Behandling af indkomne forslag.
5. Forelæggelse af budget for indeværende år til godkendelse, herunder fastsættelse
af kontingent for det efterfølgende kalenderår.
6. Valg af 2 revisorer og en revisorsuppleant.
7. Eventuelt.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling i november måned skal mindst inde-
holde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Repræsentantskabets beretning for den forløbne periode.
3. Kassererens beretning for den forløbne periode og regnskabsorientering pr. 30.
september for indeværende år.
4. Behandling af indkomne forslag.
5. Valg af klubbens formand.
6. Valg af medlemmer til repræsentantskabet (udvalgsformænd) og deres suppleanter.
7. Eventuelt.

§ 9.
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af repræsentantskabet og skal indkaldes,
når mindst 15 stemmeberettigede medlemmer skriftligt indgiver begæring herom til
repræsentantskabet med oplysning om det emne, der ønskes behandlet.
I sidstnævnte tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling afholdes senest 1 måned efter, at
begæringen er fremsat over for repræsentantskabet.
Indkaldelsesmåde og udsendelse af dagsorden skal ske efter reglerne i § 7, stk. 3, 4 og 5.

§ 10.
En generalforsamling vælger selv sin dirigent, der ikke må være medlem af det siddende
repræsentantskab.
Dirigenten leder generalforsamlingen og træffer afgørelser i alle procedurespørgsmål. Dirigenten
udpeger en referent.
De af dirigenten trufne afgørelser skal på forlangende af mindst 10 stemmeberettigede medlemmer
sættes under afstemning.
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed, jfr. dog §4 stk. 4, § 6. stk 7 og 8,
§ 16 samt § 17, stk. 1 og 2. Dirigenten bestemmer afstemningsmåden. Dog skal, på begæring fra 10
stemmeberettigede medlemmer, afstemning og valg foregå skriftligt, ligesom alle afstemninger om
eksklusion skal foregå skriftligt.
Over Generalforsamlingen optages et referat, som godkendes og underskrives af dirigenten. Har en
generalforsamling truffet en afgørelse i en sag, kan denne ikke på ny forelægges på samme
generalforsamling.

§11.
På generalforsamlingen i november måned vælges klubbens formand for et år ad gangen. Opnår ingen
kandidat mindst halvdelen af de afgivne stemmer, afholdes omvalg mellem de to kandidater, som fik
flest stemmer.
På generalforsamlinqen i november vælges hvilke udvalg der skal styre klubbens aktiviteter frem til
næste års november generalforsamling.
Udvalgene skal omfatte Udviklings- og planlægningsudvalg, Økonomiudvalg, Klubhusudvalg samt et eller
flere udvalg vedrørende sejladsaktiviteter.
Generalforsamlingen kan vælge yderligere udvalg som den måtte finde hensigtsmæssige.
Samtidig vælges formænd for disse udvalg. Udvalgsformændene vælges enkeltvis tillige med en
personlig suppleant.

§ 12.
Formanden og de generalforsamlings-valgte udvalgsformænd udgør klubbens repræsentantskab, som
har den overordnede ledelse af klubben. Repræsentantskabet kan jfr. Stk. 6 i løbet af perioden udvides
med ikke – stemmeberettigede medlemmer.
Repræsentantskabet skal afholde mindst 6 møder årligt. Reglerne for repræsentantskabets virksomhed
fastlægges nærmere i en forretningsorden, som Repræsentantskabet vedtager og underskriver. Denne
forretningsorden skal være tilgængelig for alle klubbens medlemmer ved opslag i klubhuset og/eller på
hjemmesiden.
På det første repræsentantskabsmøde som afholdes senest 14 dage efter den ordinære
generalforsamling i november måned vælger repræsentantskabet blandt sine medlemmer klubbens
næstformand, som ikke kan være den valgte formand for klubben eller formanden for økonomiudvalget.
Klubbens formand, Næstformanden og formanden for økonomiudvalget (kassereren) udgør
Forretningsudvalget (FU).
Forretningsudvalget tegner klubben og forestår dens daglige ledelse efter de retningslinier
repræsentantskabet fastlægger og under ansvar over for dette. Til at bistå hermed kan
repræsentantskabet oprette et sekretariat.
Opstår der i periodens løb behov for oprettelse eller nedlæggelse af udvalg, kan de oprettes/nedlægges
af Repræsentantskabet. De nye udvalgsformænd kan indtræde i repræsentantskabet som ikke-
stemmeberettigede medlemmer.
Repræsentantskabet træffer sine beslutninger ved simpelt flertal, jfr. dog § 6, stk.3, men er kun
beslutningsdygtigt, når over halvdelen af dets medlemmer, hvoriblandt formanden eller
næstformanden, er til stede. l tilfælde af stemmelighed er formandens (og i dennes fravær
næstformandens) stemme afgørende. Over repræsentantskabets møder optages et referat, som
underskrives af repræsentantskabets medlemmer.
Repræsentantskabet skal jævnligt informere klubbens medlemmer om sit løbende arbejde f.eks via
opslag i klubhuset, indlæg i klubbladet og/eller på hjemmesiden.

§ 13.
Klubben hæfter udadtil med sine aktiver, medlemmerne kun med deres ordinære kontingent.

§ 14.
Klubbens regnskabsår er kalenderåret. Repræsentantskabet (kasseren) skal inden den 15. februar
forelægge driftsregnskab for det foregående år og status pr. 31. december for revisorerne.

Driftsregnskab og status, forsynet med påtegning af revisorerne, samt budget for det følgende
regnskabsår forelægges den ordinære generalforsamling i marts måned til godkendelse.
Driftsregnskab, status og budget bekendtgøres for klubbens medlemmer senest 8 dage før
generalforsamlingens afholdelse.

§ 15.
På den ordinære generalforsamling i marts måned vælges for et år ad gangen to revisorer og en
revisorsuppleant. Revisorerne skal hvert år i februar gennemgå det samlede regnskab og påse, at
beholdningerne er til stede. Driftsregnskab og status forsynes med påtegning. Hver af revisorerne har til
enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.

§ 16.
Ændringer i disse vedtægter kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 1/3 af klubbens
stemmeberettigede medlemmer er til stede, og når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget,
som skal være stillet skriftligt og i overensstemmelse med de i §7 og §9 beskrevne procedurer og frister.
Opnås 2/3 flertal på en generalforsamling, hvor der ikke er 1/3 del af klubbens stemmeberettigede
medlemmer til stede, skal Repræsentantskabet inden 14 dage indkalde en ny generalforsamling i
henhold til § 9. Hvis også 2/3 af de på denne Generalforsamlings afgivne stemmer er for forslaget, er
dette vedtaget, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede.

§ 17.
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær
generalforsamling. Til beslutning om opløsning kræves, at mindst 1/2 af klubbens stemmeberettigede
medlemmer er til stede ved stemmeafgivningen, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst 2/3 af de
afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås 2/3 flertal uden at det fornødne antal medlemmer er til stede, indkaldes til en ny ekstraordinær
generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal
stemmeberettigede medlemmer der er til stede.
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal forholdes med
klubbens formue, herunder fast ejendom og løsøre, dog er simpelt stemmeflertal her tilstrækkeligt.
I tilfælde af klubbens opløsning skal den formue, der er i behold, anvendes til ideelle, søsportslige formål
indenfor Dansk Sejlunion.

Følg med

This error message is only visible to WordPress admins
Error: Invalid Feed ID.
Skriv til os

4064 0880